A rutin, meg az évek
Írta: denesa-simonyi   
2010. május 17. hétfő, 20:48

altA sportban, a labdarúgásban a számok nem olyan megdönthetetlenek, mint – hogy stílszerű példát mondjunk – a meteorológiában, de azért a legfontosabb trendek, törvényszerűségek leírására alkalmasak.

Kiszámoltuk, hogy a Hummel Női NB I csapatai milyen átlagéletkorú csapatokkal léptek pályára a hétvégi fordulóban – aztán az egészet megnéztük, nemzetközi összehasonlításban is.
Miután a kezdőcsapatok nem állandóak, ha más hétvégét választunk, egy-két tizedessel talán mások az adatok.
A Feminában például fiatalok pótolják a tartósan sérült Kanta Krisztinát, Benkő Mónikát, ez jelenthet a rákospalotaiak számára némi pluszt, de talán így is meglepő, hogy alig valamivel több, mint 21 év az átlagéletkor.
A tavasszal a csapatba épített Vadas Nikolettel, Jakab Katával és Fogl Katival jelentősen fiatalabb lett a Taksony is, mint amikor ősszel Fodor Tímea, Schatz Regina, Balló Éva, vagy Barna Judit rendszeresen játszott. (Az, hogy a ’92-es Halászi Kinga helyett a ’93-as Kakuszi Adrienn játszott, nem oszt, nem szoroz.)
Az MTK Smuczer Angi, Gál Timi és Méry Rita is kezdett az Újpest ellen félbeszakadt meccsen – így viszont meglepő, hogy alig léptek be a „harmadik X-be”. Az Újpest esetében talán kevés szó esik arról, hogy a szezon rajtja óta mennyi rutinos játékost veszített Farkas László: most Wikidál Gabi, Bura Eszter, Trencsányi Kati, Kakuk Anikó a mérleg egyik serpenyőjében, Zeller Dóra, Olasz Laura a másikban.
Nagyon fiatal a Viktória is – pedig, Marsai Niki, és Pas Alexandra, diákolimpiai kötelezettségük miatt, ezúttal nem kezdtek.
Talán sokakat meglepi, de a Ferencváros az NB I legfiatalabb csapata! Hevesi Tamás játékosai közül Krenács Lilla a „legkevésbé fiatal” (azt aligha mondhatjuk, hogy öreg…), a többiek, kivétel nélkül, még az U17-es bajnokságban is pályára léphetnének.
Ferencváros: 18,363
Pécsi MFC: 19,09
Viktória FC: 20,272
MTK Hungária: 20,636
1. FC Femina-Hellotel: 21,363
Taksony-Bíró-Kert-Modexbusz SE: 21,454
Újpesti TE: 22
Győri Dózsa: 23,545

 

Érdemes a magyar csapatok életkori átlagát összevetni a Női Bajnokok Ligája döntőjébe jutott két csapat átlagéletkorával.
1. FFC Turbine Potsdam: 24,181
Olympique Lyon: 23,818

Nézzük a válogatottat is!
A magyar válogatott, mint ismert, csütörtökön Ukrajnában lép pályára igen fontos vb-selejtezőn. A két csapat soproni mérkőzésén a mieink Szőcs Réka - Gáspár Cecília, Demeter Réka, Tálosi Szabina, Krenács Lilla - Tóth II Alexandra, Smuczer Angéla - Jakabfi Zsanett, Rácz Zsófia, Zágor Bernadett - Pádár Anita összeállításban lépett pályára. Válogatottunk kezdőcsapatának átlagéletkora 22,454 év volt.
Az ellenfél, az ukrán válogatott kezdőcsapatának átlagéletkora: 28,636.
A legszűkebb európai elitbe tartozó csapatok közül a svédeket vizsgáltuk: átlagéletkoruk (legutóbbi vb-selejtezőjükön, Wales ellen): 26,909 év. A rutin, meg az évek…
 

Hozzászólások
elektrocowboy   |2010-05-21 18:22:01
Kedves Ugól! Ha valaki 10-18-ig dolgozik, az nem tud edzésre kijárni! Csak ha az edzés 190 után van és oda tud érni vagy van még ereje hozzá! Ugyan ez vonatkozik a hétvégéjére is! Én pont ezt mondom amit te, hogy így nem lehet profi elvárásokat támasztani a lányokkal szemben! Azaz nem értelek...ugyan azt mondjuk! Focimamával is ugyan azt mondom! egyetértek! Csak bátorkodtam megjegyezni és egyben felfedezni, hogy SZERENCSÉRE ha ritkán is, de vannak kivételek, akik munka mellett egy egész pályafutást tudnak szeretett sportáguknak szentelni! Mert szerencsések! Ők munka mellett válogatottak, edzenek és sikereket érnek el! Ennek én örülök, mert igazi sportemberek! Megsüvegelendő a teljesítményük! ezzel nem azt mondom, hogy ez a kívánatos és azt sem, hogy máshol is ez van! De amúgy a női fociban leginkább csak munka mellett lehet megmaradni, a német "profi" csajok többsége is dolgozik ha más nem "sportállásban" valahol. Azaz többségében ott is amatőr azért a sportág, persze vannak ivételek, meg profi bajnokság akad pl az USÁ-ban is.
elektrocowboy   |2010-05-21 18:16:31
Kedves Focimama! Nem értem hol van az ellentmondás? Ott ez van itt nem? Nem nálam van ellentmondás, hanem az összehasonlított országokban van másképpen! Erről bizony én nem tehetek! Nem azt mondtam ezzel, hogy ez így helyes, hanem azt, hogy így van! Amatőrök az nb1 ben is a lányok és bizony aki dolgozik az nem nagyon jár edzésre. Több csapatban is vannak olyanok akik nem edzenek ,mert dolgoznak vagy mint a BLSZ ben 1-2x edzenek hetente. Nem is lesz ez másképpen sokáig még.
ugól   |2010-05-21 17:47:24
elektrocowboy-nak

A női nb1 ben heti4-5 edzés van Blaszban 1 max 2 a 2. osztálytól lefelé.Ha a lányok heti 1-2 edzésen vesznek részt, azt max nb2 -re elég talán.

A horgászokat ritkán láttam edzeni, ők mindig meccselnek mikor bedobják a botot. Kíváncsi leszek rá ha a lányod elkezd mondjuk 10-6-ig dolgozni mindennap, akkor hogy fog kijárni edzésre, és mennyire lesz friss a hétvégén amikor kipihené a heti meló fáradalmait. Minden csapat addig erős míg a játékosai iskolások, aztán vége
Focimama   |2010-05-21 16:34:05
Cowboy! Komolyan mondom, nem értelek. Időnként aranyos ellentmondásokba keveredsz. Pont Te vagy az, aki sokszor citáltál már klf. külföldi példákat, hogy az állami szerepvállalás, a sportvezetés hogy futtatta fel a női focit pl. Svédországban, Németországban stb. és lám-lám, ma a világ élvonalába tartoznak.

Ja-ja, azt látom, hogy itthon totál amatőrizmus, sőt dilettantizmus veszi körül a sportágat.

Az elmúlt években a női foci olimpiai sportág lett, VB-t, EB-t, női BL-t rendeznek. Mit érzékelsz Te ebből Magyarországon? Igaz, nálunk a pasik úgy érzik, itt csak Ők tudnak focizni.

Saját példák: Orsi 10 évesen lett igazolt labdarúgó. Most 21. Több száz edzést, több szár mérkőzést, edzőtáborokat csinált végig. A mai napig minden nap labdához ér kb. 2 éves kora óta, ha mást nem, dekázik a nappali közepén. Tudatosan készült arra, hogy labdarúgóvá váljék. Szerintem a Te lányod ugyanezt csinálja.

A 19 éves fiam BLSZ I.osztály felnőttcsapatban véd. A csapat zöme 25-35 év közötti, többen családosak, gyerekkel. Ha munkahelyi elfoglaltság, családi program úgy alakul, simán nem jönnek edzésre vagy hétvégén meccsre. Ez nemcsak amatőr foci, hanem amatőr hozzáállás is. Ehhez még csak igazolt labdarúgúnak sem kell lenned. Felhívom a haverokat, összedobjuk a pénzt, bérelünk egy pályát és focizunk egy jót.

De ez nem vezet a női foci felemelkedéséhez.

Vagy igazából a magyar sportvezetés ezt nem is nagyon akarja?!?! HA IGY VAN, VÉGRE VALAKINEK KI KELLENE EZT MONDANI, és ebben az esetben sajnálom azt a rengeteg energiát, amit ebbe egész családunk beleölt.

Mi ugyanis nem amatőr módon csináltuk, rendületlenül bíztunk az előrelépésben. Kár volt.

Egyébként igazad van, amatőrizmusból profi eredmények nem születnek. De ennek így kell maradnia?
F.Tamás   |2010-05-21 11:04:45
Manapság melózni, és magas szinten futballozni, tisztelet a ritka kivételeknek, nem lehet. Többek között ez az oka, a folyamatos fiatalításnak, és a tizenöt - tizenhat éves kislányok felnőtt bajnokságban való játszatásának.

Női labdarúgásunk sajnos úgy torz, ahogy van. A kluboknak képesnek kellene lenniük felépíteni egy sport és egy emberi karriert,szoros összekapcsolásban. Ehhez szükség lenne iskolai szerződésekre,lakhatási megoldásokra,munkahelyi kapcsolatokra, és minimum félprofi státuszra.

Ezek közül az iskolai kapcsolatok még működnek, de a többi sajnos csak álom.

Az pesrze megérne egy misét, hogy a női kézilabdában, kosárlabdában miért vannak huszonéves játékosok, és ott hogy oldották meg a profizmus kérdését?

Ezek azok a dolgok amire koncentrálni kellene,és reméljük a közeljövőben ezirányban is lehet elmozdulás.Ugyanis ez a jövő záloga. Ha nincsenek sürgős tettek a női foci szinvonalának és körülményeinek javítása, és elfogadtatása iránt, öt-tíz év múlva nem lesz versenyszerű női futball hazánkban, mert nem, vagy alig lesznek klubok, akik ezzel foglalkoznak.

Amit Cowboy írt az sajnos igaz, viszont ha igaz, akkor a női futballba pénzt tenni teljesen felesleges.Néhány csapat bizony nem szeretetből,és horgászat helyett futballoztat, kőkemény pénzekért, és egyéb barterekért szerez játékosokat, ami azért ellentmond a hobbifutballnak.Szerintem.
elektrocowboy   |2010-05-20 21:59:37
Azért sokan vannak akik ezek ellenére fociznak akár 30 éves korukon túl is. A női foci olyan mint a férfi BLSZ vagy megyei bajnokságok, ahol nem pénzért, hanem szeretetből, hobbyból fociznak az emberek mondjuk horgászat helyett! Sok sok ember leli meg az örömét ebben. Annyi, hogy nem szabad olyasmiket követelni a lányoktól, mintha profik lennének.
wg   |2010-05-20 20:24:06
De ha lenne is szponzor, aki könnyű munkát adna, akkor is mi lesz a foci után? Ha sérülés, családalapítás miatt abbahagyom a focit, vagy csak simán kiöregszem mondjuk, utána mi lesz? Én 5-10 év kihagyás után már nagyon nehezen tudnék a szakmámban újra elhelyezkedni.
Simonyi András   |2010-05-20 13:00:20
Focimama szerintem nagyon jól látja a helyzetet. Sajnos nagyon ritka a 22 év feletti labdarúgó. Sajnos nálunk nincs 15-20 szponzor egy csapatnál mint mondjuk a németeknél így nincs lehetőség arra,hogy toleráns időbeosztással foglalkoztassák ,adjanak munkát a lányoknak így valóban egy idő után válaszút elé kerülnek:labdarúgás vagy munka? Nagyon szomorú,hogy többek között egy Fenyvesi,egy Görög Emese,egy Czuder nem focizik (és még lehetne sorolni) pedig ők olyan korban vannak,hogy nekik kellene húzóembernek lenni a válogatottban.Szerintem nem lehet elvárni a mindnekori kapitányoktól,hogy 18-20 éves lányokkal verjük meg Európa élcsapatait akik tele vannak 27-30 évesekkel.Én ezért becsülöm meg különösen azt,hogy ilyen jól állunk a csoportban.
Focimama   |2010-05-20 11:36:39
Uraim! Ha sikerül a tizenéves korú tehetséges focista kislányok bázisát szélesíteni, mi lesz az a megtartó erő, hogy ezek a lányok huszonéves korukra is megmaradjanak a női foci élvonalának? A fociszeretet?!? Ez jó vicc. Focizni ugyanis bárhol, bárkivel, bármikor lehet.

Van erre valakinek bármilyen koncepciója? Beszélgethetünk itt NBI, NBII létszámáról, meg juj, milyen fiatal lányok játszanak a felnőtt csapatban, de akkor hol vannak a huszonévesek?!?

Halmosi Bélával értek egyet. A helyzet szerintem is ma rosszabb, mint 10 éve, hiszen az élet is más, mint 10 éve, és ehhez a női labdarúgás egyáltalán nem alkalmazkodott, ezt bizonyítja a huszonévesek tömeges eltünése is.
Focimama   |2010-05-20 09:44:24
Ja, még valami. A foci, az egy elképesztő sport!!! Józanul gondolkodó, abszolút racionális férfiak válnak "megszállott őrültté", ha lánygyermekük focizik. Hatványozott a "szent őrület", ha esetleg apuka is focizott valamikor. Semmi nem számít, eszükbe sem jut felnövő lánygyermekük egészsége, hogy tanul, milyen ember válik belőle, és hogy alapvetően NŐ!!!

Csak a foci mindenekfelett!!!!

Természetesen senkit nem akarok megbántani, akinek nem inge, ne vegye magára!
Focimama   |2010-05-20 08:48:32
A férfiak a Marsról jöttek, a nők pedig a Vénuszról... Másképp jár az agyunk,mi nők emocionálisabbak vagyunk a férfiaknál. Úgy gondolom a kommentelők többsége férfi, néha igazán kiváncsi lennék egy-egy női véleményre is, bármilyen női foci témában.
Focimama   |2010-05-20 08:36:28
Ez egy nagyon érdekes kérdés. Én is elgondolkodtam már azon, hogy hol vannak a mondjuk 23-33 év közötti női labdarúgók, akiknek igazából a bajnokságban játszók gerincét kellene alkotniuk?!? 2 labdarúgó gyermek /19-21/ mamájaként, azt hiszem tudom a választ.

Iskolás korban a szülők tartják el gyermekeiket, mehet a sport, foci ezerrel, néha még a suliból is jó buli hiányozni, kikérőt kapni sportesemény miatt...

Aztán mikor a tanulmányoknak vége, vagy maradok apuci focizni imádó kicsi lánya továbbra is a család nyakán, vagy megpróbálok a saját lábamra állni, munkavállalással, önálló jövedelemmel.

Távmunka, részmunkaidő... stb. még több gyermeket nevelő anyukáknak sincs elég lehetőség Magyarországon, nemhogy egy női labdarúgónak!!!Vidéken pedig, gondolom sokkal rosszabb a helyzet.

Marad az éjszakai TESCO árufeltöltés vagy hajnali újságkihordás, szórólapozás, hogy délután edzésre mehessek??? Szép perspektíva!

Mert azért az alap még az amatőr fociban is úgy gondolom, hogy heti több edzésen is megjelenjek és hétvégén meccsre utazzak a csapattal.

Ha viszont tanultam, képeztem magam, felsőfokú végzettség esetleg nyelvismeret birtokában, akár a versenyszférában is dolgozhatnék. De ott vajon meddig tolerálják, hogy hétközben nem túlórázom, sőt esetleg korábban lelépek mert délután edzésre megyek hétvégén meg meccsre utazom, vagy komoly sérülés miatt hetekre kidőlök a munkából, talán még válogatott is vagyok, tehát összetartások, nemzetközi mérkőzések...stb.

Szóval soha nem lehet rám számítani.

Egy idő után választani kényszerülsz: amatőr foci - vagy biztos megélhetés.

Orsi lányom volt csapattársai közül nem egyről tudom, hogy többek között megélhetésük, civil életük miatt hagytak fel a focival. Ők mindannyian ebbe a 23-33 év közötti korosztályba tartoznak.
Dorog ESE-SAME  - NBI-NBII.   |2010-05-19 11:06:19
A megoldás az mint Horvátországban!
Az UEFA-tól kapott pézből támogatják az NBI-NBII-es csapatokat! (milliós összeg)
Lassan Tadzsikisztán is látó távon messzire kerül.!

deRidefort   |2010-05-19 07:54:58
Tételezzük fel a következőt:



Nyugatról hat csapat nevezne, Keletről három. Ugye akkor ez már csak egy csoportot jelentene.

Az egy csoport miatt Nyugatról visszalépne négy, emiatt meghiúsulna az NBII.

Mi lehet ilyenkor a megoldás?
F.Tamás   |2010-05-18 17:11:18
Hát elfogtam a TITKOS KIÍRÁS-t!

Tartalma a következő:Az NB -I 10 csapattal indul (8 meglévő + 2 feljutó NB II-ből)

Alapszakasz után fesőház-alsóház, két kieső.Azt gondolom ez sima ügy, és érthető.

NB-II: A kiírás azt tartalmazza, hogy a csapatok 2010.05.26-ig jelezzék indulási szándékukat.Az MLSZ és a Női Bizottság azért sürgeti már most a csapatokat, noha 2010.július 15-éig lehet nevezni, hogy a jelentkezések alapján vágjon neki a bajnokság szervezésbe!!!!!!

Azt tudni kell, hogy az MLSZ szabályai szerint 6 csapat alatt bajnokságot indítani nem lehet. Tehát ha keleten nincs meg a hat csapat, valószínüleg csak országosan lehet megszervezni az NB II-őt, hogy hogyan és milyen kompromisszumokkal az még nem ismert.

Ezért fontos a tájékozódás, mert szó sincs titkos kiírásról, kivételesen gondos előrelátó munka folyik, hogy felmérjék milyen lehetőség van az NB II megmentésére. Ehhez azonban sürgős adatokra van szükség.Én érdeklődtem,értelmeztem és most közreadom.
Dorog ESE-SAME  - NBII.Bajnokság   |2010-05-18 16:18:50
Úraim!

Már eldőlt(április 28-án) hogy milyen lesz a 2010-11-es NBI.NBII. bajnokság!
Titkos a kiírás!
Tegnap megírtam, nem olvasták?
Megtalálja a következő cikk hozzászólásaiban Nahóczky Attila reagált...)

F.Tamás   |2010-05-18 11:10:25
Sajnos nem megyek sokra az igazammal. Azoknak kellene tennie, akik erre felhatalmazással bírnak.A teljes női labdarúgás megreformálható lenne, ha mindenki azt a feladatot végezné, amihez ért, és amire felhatalmazást kapott.Nagy munka, nehéz munka, de nem kivitelezhetetlen.
sala5   |2010-05-18 11:04:58
Füzesi Úr teljesen igaza van Önnek.Inkább azon kellene gondolkodni hogy lehetne a U17 költségeit csökkenteni.
F.Tamás   |2010-05-18 10:29:10
Remélem szakmai döntés születik, és az U 17 nem olvad be semmilyen bajnokságba. Katasztrofális következményei lennének minden téren.

Egyrészt pontosan ellene megy az UEFA és FIFA ajánlásoknak, másrészt ellene megy a női foci teljes nemzetközi élvonalával.Nem beszélve a szakmai részről, ami megint csak mást ír elő az utánpótlás, és felnőtt labdarúgók képzése terén.Sokkal fontosabb lenne a vidéki focit felemelni, és támogatni, mint szakmaiatalan, semmit meg nem oldó, amatőr döntéseket hozni.Gondolom felelős vezető ilyen döntést nem támogat.
denesandras   |2010-05-18 10:25:52
Valóban érdemes volna megnézni egy-két NB II-es csapatot. Én, számolás nélkül, de a mezőnyt ismerve, azt gondolom, az NB II-ben nagyon széles az olló. Sok a 15-16 éves, de vannak 30-sőt 40 fölöttiek is, ezért nem mond sokat az átlag. Például Irénke, aki a lányával játszott egy csapatban legalább két évvel felviszi a csapatátlagot. Úgy viszont érdekes volna az NB II, ha kivennénk a legidősebbet és a legfiatalabbat és 9 játékossal számolnánk. (Meg, még egy felvetés, némi pironkodással: a feketén játszókat hogy számoljam?)
Feldwebel   |2010-05-18 09:35:40
Érdemes lenne ilyen szempontból megnézni az NB.II-es csapatokat is. Úgy gondolom, hogy a végeredménye igen csak alacsony számot mutatna. Ennek alapján én is azoknak a véleményét osztom, akik azt mondják, hogy az U-17(1-es és az NB.II-es bajnokságot egybe kellene vonni.
Hozzászólást csak regisztrált felhasználó írhat a cikkhez.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

legfrissebb

kapcsolat

  Szerkesztőségi e-mail:   szerk@noifoci.com
  Technikai adminisztráció:   admin@noifoci.com
Hirdetés
Hirdetés