Hány évesek a felnőttek? PDF Nyomtatás E-mail
A 7 témája
Írta: Dénes András   
2010. március 03. szerda, 07:50

A női futballal foglalkozók számára állandó vitatémát jelent, hány éves lányok játsszanak a felnőttbajnokságokban. Sietek rögzíteni: a szabály egyértelmű, a női futballban a 15. életév betöltése kötelező – a férfiak (fiúk) esetében a versenyszabályzat kivételekre is lehetőséget ad. Miután a szabály megszabja a korlátokat, elsősorban elvekről, tendenciákról szeretnék vitatkozni.

Nézzük a mérleg egyik serpenyőjét. Sokan vannak, aki szerint a megünnepelt 15. születésnaphoz kötött szabály felesleges. Az érvek egy részét indokolja persze a csapatok szinte állandó létszámgondja. De citálható az is, hogy egyetlen korosztály sem homogén, hogy a legutóbbi fél év példáit említsük, az akkor még nyíregyházi Mosdóczi Evelin, a miskolci Bernáth Csilla, az újpesti Zeller Dóra, a taksonyi Pintér Viola, vagy a fradisták közül páran, nyilván már a 15. szülinapjuk előtt is alkalmasak voltak fizikailag arra, hogy felnőttek között játsszanak.

Én magam egyébként is nehezen szólalok meg ebben a témában, mert egyetlen év volt a hazai női futballban, amikor nem 15, hanem 14 év volt az alsó korhatár: az Olimpia akkor jutott fel az NB I-be, úgy, hogy az NB II-ben a feljutást kiharcoló csapat majdnem fele (!) – Majnik Vivi, Dénes Dorka, Váradi Szandi, Gleich Barbara, és a rajton még Fábián Dóri – nem volt 15 éves, ergo a korábbi és a későbbi szabályozás szerint sem játszhatott volna.

De ettől függetlenül szabály, méghozzá egységes szabály, kell. Ez nem vitás.

Félre ne értse bárki, nem is azért írok a témáról, hogy azt követeljem, szállítsuk le a korhatárt ismét.

Apropót az adott, hogy Bajzik Józseffel - vagy, ahogy mindenki ismeri: Hobóval - beszélgetve, ő felvetette: bár tudja, hogy mindez sok ok miatt kivitelezhetetlen, de ő bizony tovább emelné az alsó életkori határt, felvinné azt tizenhat, de akár tizenhét évesre is… Mi történne? Szerinte erős, nagyon erős lenne a korosztályos bajnokság, a lányok tisztábban kaphatnának korosztályos képzést, az életkoruknak megfelelő ellenfelekkel játszanának, és az NB I kihívást, valódi célt jelentene – az nem hullana nagyon könnyen az ölükbe…

Bármilyen furcsa is, Hobó véleményére – egy ettől teljesen független beszélgetésben – rímelt Dörnyei Balázs mondata is: a nagyon erős utánpótlással rendelkező Fradiban még a legtehetségesebbek is csak 16 éves koruk után léphetnek fel a felnőtt keretbe.

Az életkor kérdése persze összefügg a játékosok számával, a játékoskeret minőségével. Az erősebb csapatokban egyáltalán nem evidens, hogy az éppen tizenöt évesek rendszeresen játszanak a felnőttek között. Nekik sokkal könnyebb elkerülni azt a csapdát is, amely szintén a túl fiatalon az élvonalba jutókra leselkedik: említhetnénk Várkonyi Orsit, vagy a szombathelyi Görög Emit – szinte mire leérettségiztek, teljes pályafutás állt mögöttük, nem is volt elég motiváció a magas szintű futball folytatására.

Tudom persze, az egész problémában megint csak az a ludas, hogy ma Magyarországon a női futball képtelen karrier-lehetőséget felvázolni a lányok előtt. A tanulmányok befejezése után vagy tud valaki olyan munkahelyet találni, amelyet tulajdonképpen alárendel a futballnak, vagy ki kell szállnia – az eredmény, hogy a 20-28 éves korosztályból alig van játékos a legjobbak között.

Márpedig a csapatokat fel kell tölteni, hogy meglegyen a tizenegy játékos, anélkül nem lehet kifutni a pályára. Akkor pedig jönnek a 15-16 évesek.

Vagy ne jöjjenek?

 

Hozzászólások
Focimama   |2010-03-17 20:40:08
Ez kicsit hosszú lesz...

Női labdarúgó perspektíva...

2 gyerekem focizik 12 éve. Kiskorukban aktívan közre kellett működnöm, hiszen egy 7 és 9 éves gyerek önállóan Budapesten még iskolába sem tud elmenni, nemhogy edzésre. Ez kb. 5 évig tartott, 13 éves koruktól önállóan közlekednek. Szóval a szabadidőmet a pálya szélén töltöttem, rengeteget költöttem benzinre, szerelésekre, edzőtáborokra, tagdíjra, vidéki és külföldi tornákra, időnként iskolai házi feladatokat gyártottam, amíg pl. Orsi vagy Ádám hétvégi futballtornán volt. Az egész fiatal életük a futball körül forgott, bár kétségtelen, mindannyian imádtuk ezt a foci körüli életformát.

Ezt az egészet akár tekinthetem befektetésnek is, hiszen hittem abban, hogy a gyerekek ebből profitálnak később. Lehet, jobb lett volna, ha edzés helyett intenzíven nyelvet tanulnak, vagy zongoraleckéket vesznek?!?

Orsi és Ádám papája a 70-es években úgy volt NB II-es futballkapus, hogy a munkakönyve egy szocialista nagyvállalatnál volt, vagyis munkaviszonyban állt, valójában csak focizott, a munkát hírből sem ismerte. EZEKNEK AZ IDŐKNEK VÉGE!!! 2010-et írunk.

Hány szülő fogja ezt a rengeteg időt, pénzt vállalni a jövőben, hiszen most is arról szólnak a hírek, hogy kevés a sportoló gyerek, a fiatalok mozgáshiányosak, sok gyerek még a testnevelés óra alól is fel van mentve!!! Sok szülő látja úgy, hogy a sport manapság halott dolog Magyarországon, nem feltétlenül kell a gyereket ebbe az irányba terelgetni. Aki mégis ezt teszi, annak jók a kapcsolatai, sok a pénze, vagy hosszú a nyelve.

Külföld - válogatottság! Nem úgy van mint Puskásék idejében, oda manapság sportolás nélkül is el lehet jutni. A nemzeti mez ma tényleg csak egy felemelő, hazámat képviselem érzés, semmi több.

Pedig meggyőződésem, hogy Magyarország akkor lenne sikeresebb a női fociban, ha minél több kislány, minél fiatalabb korban elkezdene focizni.

Szóval, mi a jövőkép ma egy női labdarúgó számára Magyarországon? Úgy gondolom, jobb, ha szembenézünk a realitásokkal!!!!

De győzzetek meg, kiváncsian várom, miért terelgesse ma egy szülő 7-8 éves kislányát a foci felé, ahelyett, hogy a gyerek jövőjére gondolna???
elektrocowboy   |2010-03-17 15:14:50
Kedves Focimama! Örülök, hogy hozzászóltál és "testközelből" látott dolgokat mondtál el ebben a témában. Egy biztos, hogy Limonádé szerintem téved ezekben a dolgokban és a tudományos megnyilatkozásai sem a lányokra vonatkoztathatóak (azaz nem igy vannak a női élettani dolgok, hanem pont úgy ahogy Focimama írja)de már a fiuknál is ideje múlt dolgokat sorol fel, amiket már régen nem úgy csinálnak a férfi futballban sem. Arról nem is szólva, hogy az általa leírt és jól felismerhető edzőről és csapatáról pont most jelent meg egy cikk és abból nem az jön le amit Limonádé felvázolt.Egy biztos. Lehet bármit mondani , de hogy a csapat rossz fizikai mutatókkal rendelkező és kiégett játékosokkal van tele, azt semmiképpen. Sokkal inkább mást lát aki megnézi a meccseiket... így azt sem írom alá hogy az ottani edző a ---"szakmai minimum teljes hiányát
bizonyítja, játékosok pályáját is tönkre teszi."--- Továbbra sem értek ezzel egyet! Természetesen nem a győzelmek miatt, mert ez nem számít, hanem a mutatott teljesítmény,lelkesedés,hangulat,győzni akarás miatt! Nem gondolom, hogy helyes ezt "Vadmalacfocinak" hívni, inkább jómagam is az angolos stílus mellett voksolnék!
Focimama   |2010-03-17 13:51:23
Kreaativitás?!? Meggyőződésem, hogy 15-16 éves korban ezt már nem lehet megszerezni. Pádár Ancsát az egyik legjobb kreatív labdarúgúnak tartom. Úgy gondolom, attól tud kreatív lenni, hogy fél másodperc alatt birtokolja a labdát, jókora játékintelligenciája van, "olvassa a játékot", ennek megfelelően pillanatok alatt tudja a következő lépést. Amíg a labda megszelídítésével foglalkozom, addig nem tudok kreatív lenni, mert az ellenfél már oda is ért. A kettő kizárja egymást. Szóval, szerintem minél hamarabb, kisgyerekkortól kezdve, labda, labda, labda...
Focimama   |2010-03-17 13:19:15
Én úgy gondolom, hogy ha egy lánynak megfelelően felépített, és időben, kb.8-9 éves kora körül kezdődik a futball pályafutása, játszik keresztpályán, fél- háromnegyed pályán, és még ráadásul ügyes is, akkor a jelenlegi magyar bajnokság színvonala nem szabad, hogy gondot okozzon 15-16 éves korában.Orsi például 8 éves korától minden hétvégén kapta a meccsterhelést. Akkor mi a probléma 15-16 éves korban?!? Nyílván, aki 14-15 évesen kezd el meccsezni, annak ez valószínüleg sok. 2005. februárjában Orsi öccse sportgimnáziumba felvételizett, ahol előírták, csatoljunk terheléses vizsgálati eredményt a felvételihez. Nos, én megcsináltattam kiváncsiságból Orsinak is a Sportkórházban. 16 éves volt ekkor, és éppen Nikandish mester téli alapozó edzésein edződött. Az eredmények még a kiértékelő orvost is meglepték. Minden mutatója /aerob, anaaerob teljesítmény, légzésfunkció, savasodás stb./ 30-40 %-kal volt jobb a referencia értékeknél. Szóval, hány éves a felnőtt labdarúgó? Lehet, hogy csak terhelhetőség és edzettség kérdése?
Focimama   |2010-03-17 12:30:38
Kedves András! Nagyon kedves Tőled, hogy Várkonyi Orsit emlegetted a cikkben, de el kell hogy mondjam, tévedsz, ha azt hiszed, hogy Orsi "kiégett".Csalódott és realista, úgy, ahogy én,a mamája is. Orsi 12 éve igazolt labdarúgó, számtalan érem, különdíj büszke tulajdonosa és felnőtt. 21 éves, a saját lábára kellene lassan állnia, ehhez képest, most operálták, szülői segítség nélkül még közlekedni sem tud!!! Van perspektíva egy női focistának ma vagy a közeljövőben Magyarországon, vagy 30 éves korában is én tartom el, mert Ő szeret focizni?!?
Limonádé Joe   |2010-03-06 17:11:53
Kedves András! A szerkesztési és moderálási elveitekkel alapvetően egyetértek és a továbbiakban is sok sikert kívánok nektek ebben a munkában és a női foci egyéb területein is. Örülök az új oldalnak és továbbra is maradok olvasó és hozzászóló! Üdv!
denesandras   |2010-03-06 06:08:40
Kedves L. J.! Tisztelem a munkádat, a futballról alkotott véleményeddel alapvetően egyetértek. Mint ahogy - kérek mindenkit - értsen egyet azzal, hogy az új honlapon kényesen vigyázunk a kollegiális véleményalkotásra. Ha eleinte, a forgácsolás közben esetleg nagyobbat csap a fejsze - elnézést érte, amint az átkosban mondták: nem ellene, érte.
Limonádé Joe  - A szerkesztőnek és elctrocowboynak   |2010-03-06 05:51:32
Egy típust írtam le, amely ha hiányzik a magyar női labdarúgásból, annak nagyon örülök, de akkor azt kell mondani, hogy tévedsz, nincs ilyen típus. Ha van akkor pedig szembe kell nézni ezzel, de az nem személyeskedés. Petőfi Pathó Pál uráról se lehetett azt mondani, hogy ez személyeskedés, pedig lehet, hogy sok mindenki felismerhetett benne egy-két konkrét alakot.
Egyébként ha személyeskedésnek lehet venni, amit írtam, az azt jelenti, hogy nincs más több ilyen személy, akit megjelenítettem csak egy, illetve ha egy csapat kipellengérezését lehet ebben érzékelni a játékosok ily szerepeltetéséről, akkor az azt jelenti, hogy csak egy ilyen csapat van.
Ez egyrészt jó hír, mert akkor nem egy általános problémára mutattam rá, hanem ilyen csak egy eset van, vagyis sokkal jobb az általános helyzet, mint elképzeltem. Ebben az esteben elnézést kérek attól az egy személytől, és csapattól, akit a példámba többen belelátnak.
Én mindazonáltal úgy gondolom, hogy amit írtam az jelen női labdarúgásunkban még általános, tipikus és nem egyedi. Ezért nem is érzem személyeskedésnek az általam leírtakat.
elektrocowboy   |2010-03-06 01:20:53
Nem látom ennyire problémásnak a heti 2 mérkőzést még ha az szombaton és vasárnap is van esetleg. (de amúgy most több u17 meccs szerdán lesz, azaz ez sem lesz probléma) Javaslom, hogy a bp-i csapatok eleve szerdára szervezzék egymás ellen, ezzel segítenek a helyzeten... De a lényeg. Ezek a meccsek nem heti 4-5 edzés mellett vannak, hanem az edzésszám igazodik ehhez a terheléshez. De elmondanék 1-2 példát, hogy olyan országokban, ahol előrébb tart a női foci, sokkal nagyobb terhelésnek vannak kitéve a gyerekek mint nálunk. A finneknél, skandinávoknál,canadaiaknál. A Meccs napján is van edzés délelőtt!! De maradjunk csak simán a meccseknél..Canadában a heti 3 meccs sem ritka és igaz korosztályos meccsek, de az ottani u17-u18 meccsek terhelésben szinte elérik a gyengébb itthoni Nb1 es meccsekét. Pont azt látom a kinti u17 es csapatoknál ( válogatott és klubszinten egyaránt) hogy erőben múlnak felül minket, az angol U19 válogatott (később asszem döntőt játszott) nem volt jobb a mienknél technikában..kint voltam...csak körbefutottak minket...sokkal nagyobb teljesítményük volt...Ki ne találjuk, hogy ők nem kapnak terhelést akkor magyarázd el nekem Limonádé, hogy az hogy lehet hogy a német és francia u17 meccsen (10x megnéztem megvan videón) akkora munkát, iramot,futómennyiséget látsz, hogy csak na..ezek a lányok hogy lettek ennyire erősek 16 éves korukra ha nem kaptak terhelést?? Ugyan már!...SŐT ettől van a különbség! Hogy ők nagyobbat kapnak (minden más mellett, de ez ütközik ki legjobban ha megnézel egy meccset)és az u17 ben a német,norvég stb meccseken szintén ezt láttam amikor ellenünk játszottak! A külföldieken látszott meg se kottyan nekik ez! Sajnos mi nem vagyunk partiban velük! 1-2 lány volt csak...és pont a pellengérre állított csapat neveltjei közül valók voltak...akik felvették velük az iramot a ritmust! Az sem véletlen, hogy pont ebből a csapatból és pont ez a kislány érdemelte ki 2009 legjobb ifjúsági játékosa díjat. (nb1-nb2 edzők szavazatai alapján) azaz én nem húznám le ennyire ezt a módszert és nem állítanám be ennyire károsnak, 2-3 játékos aki odakerült válogatott lett úgy, hogy addig a közelébe se kerültek és aki nézi a meccseket és kijár látja, hogy mekkorát fejlődtek fizikálisan...ezt "kaparos akarós malacfocinak" beállítani balgaság szerintem. Én pont azt a tüzet hiányolom máshol, amit külföldöm megtalálok és itthon nem. Talán ebben kellene pont előrébb lépnünk!

ERŐSEBBEN_GYORSABBAN_!
F.Tamás   |2010-03-05 22:35:29
Azt gondolom, ha egy 13 éves játékos egy meccsen a 2x40 perc alatt nem fáradt el, ott semmi más nem lehet, mint az adott mérkőzés szinvonalának gyengesége.Jómagam pörgős 70-80 perces edzéseket vezetek, és vannak hasonló korú játékosaim. Az edzés végére kellemesen elfáradnak. És ez a jó!

Persze vannak kiváló speciálisan tehelhető lányok is, akik soha semmitől nem fáradnak el, sőt.De a többségnek bizony "adagolni" kell a focit, és az edzést, mert nagyon fontos, hogy a kislány megmaradjon ebben a közegben.

Maradjon meg a játékosság,ne únjon rá az egészre, és ne legyen kiégett 18 éves korára.Ehhez viszont mértéktartásra, következetességre van szükség,már csak azért is, hogy a bajnoki vagy kupameccs, ne gépies elvégzendő feladat legyen, hanem öröm, és egyben egészséges versengés is.

Nem véletlen, hogy külföldön a lányok az edzéseken rengeteg atlétikai gyakorlatot végeznek labda nélkül, pontosan azért, hogy "megbecsüljék" a labdát, és kihívást hozzon számukra a futball, a játék.

Magyarországon is láttunk példát arra, hogy 12-13 éves kislányt belehajszoltak

olyan szituációkba a futball örvén, amely nem vált hasznára.

A várható előnyből három év alatt már-már hátrány lett.

Én azt gondolom nagyon kell figyelni a terhelésre,az életkori sajátosságokra, és a sérülések elkerülésére, és a megfelelő, hangsúlyozom a megfelelő mérkőzésszámra.

A hétvégi két tétmérkőzés teljes lejátszatása csak vészmegoldás,rendszerben bizonyosan károkat okoz.Persze csak akkor, ha a játékos mindkét meccsen teljes erőbedobással kűzd.

Sajnos lehet, hogy néha jómagam is élek majd ezzel az eszközzel,hiszen kevesen vagyunk, de ha a játékosom a felnőttben kezd, lehetőleg nem játssza végig az UP meccset előző nap. Pedig mi is nagyon szeretünk győzni.....
szerk   |2010-03-05 12:27:06
Tisztelt hozzászólók! Nagy megelégedésünkre szolgál a kialakult párbeszéd tárgyszerű része.

Azonban nyomatékosan kérjük, hogy a személyeskedést még kódolt formában is mellőzzék! A női foci zárt világában nem lehet elfogadható a gyalázkodás pusztán attól, ha nem nevezi meg a hozzászóló azt, akit gyaláz.

Hiszünk abban, hogy az \"az élet egyéb területein kudarcos, frusztrált, pithonként csavarodó...\" erejű jelzők nélkül is lehetséges véleményt nyilvánítani bármiről, amit helytelennek tartunk.

Kérjük hogy ezt tekintsék a moderációs szabályok részének a továbbiakban. Fenntartjuk a jogot az ilyen tartalom eltávolítására.

Köszönettel: a szerkesztők
ucr   |2010-03-05 19:42:37
Limonádé Joe

Efölött elsiklottam, pedig érdekelne: miért is 14-16 évesen kell megszerezni a kreativitást? Nem inkább sokkal korábban?
ucr   |2010-03-05 19:35:13
Sikeresebb sportágak esetében valahogy nem szokott felmerülni, hogy szegény gyerekeket tönkreteszi a kegyetlen és önző edző.
A terhelést simán lehet egyénre szabni, miért ne feltételezzük, hogy ez történik?
Ha azt szeretnénk, hogy a női labdarúgásunk egyszer felzárkózzon a világ élvonalához, ahhoz többletet kell beletenni, nem indulhatunk ki abból, hogy manapság kis hazánkban mi számít szokásosnak!
Az én kicsi lányom 13 évesen kevesellte nagypályán a kétszer 40 percet a fiú bajnokságban, ha jól ment neki a játék. És utána még otthon folytatta. Ha valaki ehhez van szokva, akkor igenis csúnyán fog nézni ha azt mondják neki hogy téged csak megmanipulált lelkileg az önző edző és nem engedünk el a meccsre.
Bocsánat, nem akarok senki személye ellen fordulni, de maga a jelenség, ahogy kárhoztatják a "túlterhelést", az szerintem éppen az a bizonyos, jellegzetes, rossz értelemben "magyar mentalitás", miszerint visszahúzzuk egymást, rossz szemmel nézzük azt, aki megpróbál kitörési pontot találni.
Lehet, hogy van, akinek árt, de biztosan van olyan is, akinek kimondottan szükséges. Figyelembe kell venni az egyéni sajátosságokat és akkor nincs gond.
F.Tamás   |2010-03-05 19:00:48
Magam is Linonádé Joe véleményét osztom:heti négy kemény edzés után két mérkőzés garantáltan tönkreteszi a játékost, mint fizikai, mint mentális értelemben.De a csapatok zöme a pillanatnyi eredményeség oltárán könnyedén feláldozza a játékost aki 18 éves korára agyonműtött,pszichikailag kiégett, és motiválatlan lesz. Erre van példa bőven.

A labdarúgás JÁTÉK, és nem néhány ember

önző céljainak elérési eszköze.

Minket sokszor lesajnáltak, mert valóban olyan játékosokkal játszozttunk akik CSAK az U17-ben szerepeltek,és nem, vagy alig volt visszajátszónk. El kell dönteni, mi a fontosabb, az eredmény vagy a fejlődés.Én is eredménypárti vagyok de belátom,vannnak olyan lányok akik egyszerűen nem terhelehtőek vég nélkül, károsodás nélkül.Tehát meg kell találni azokaz az arányokat, amelyek mentén lehet visszajátszatni,de a legfontosabb az egészség, és a fizikai,mentális fejlődés legyen.

Néhány csapat azt választja, hogy legjobbjait szinte állandóan visszajátszatja,akár egy jelentékteten UP tornán is (részt vettünk rajta és nagyon csodálkoztunk),nem beszélve a bajnokságról, mert bármi áron nyerni szeretne (?), mi olyan nagyon fiatal, de ügyes lányokat vittünk, akik most kerültek bele a bajnokság légkörébe.Tehát azt gondolom, az terhelést,a motivációt, és a fizikai lehetőségeket maximálisan figyelembe kell venni, és ha egy mód van rá a visszajátszó utánpótlás játékos két teljes meccset ne játsszon két nap alatt, mert teher alatt nő ugyan a pálma, de akár el is törhet.És akkor megint kevesebb lesz egyel a termés, ami így sem túl bőséges.
amatőr   |2010-03-05 18:59:35
Limonádé Joe!Tudod az a gond /amit mindenki talál eleget/ hogy hiányzik a piramis alja.S a meglévő létszámhiányos állapotban gondolkodik mindenki.Arra akarnak mindent kitalálni.Ez a 22-es csapdája a női focinknak.
Limonádé Joe  - Mikor?   |2010-03-05 17:40:34
Még egy kiegészítésem van: A félreértés abból adódik, hogy ezeket a terheléseket a lányoknak valóban meg kell kapniuk, persze ha feltételezzük a megfelelő szakmai színvonalat, de az a kérdés, hogy mikor. A hormontermelés fejlődése miatt általánosan elfogadott tétel az, hogy ebben terhelésben 17-18 évesen kell részesülniük. Ami egy jól működő fiú utánpótlásnál így is történik. A lányoknál azonban a létszámhiány miatt 14-16 évesen kerülnek ilyen megterhelés alá. Ez akkor fel sem tűúnik, mert az előrehozott fizikai fejlődés miatt látszólagos fejlődés mutatkozik a játékukban. A gond akkor lesz, amikor később már a fizikummal nem tudnak a társak fölé kerekedni, kiderül, hogy hiányzik az a kreativitás, amit ekkor kellett volna megszerezni. És itt jön be a kiégettség, amely nehezen észrevehető, mert általában gyenge a mezőny, ez a kiégettség megmutatkozik a lassú reakcióidőben, váratlan megoldások hiányában. 100-on lehet, hogy továbbra is ő a leggyorsabb, de három ember között öt méteren kell megtalálni a legkreatívabb, leggyorsabb megoldást. És ez veszik ki. Ezért vannak azok a példák, amelyeket az Andris említett 20 éves kor körül kiégett játékosokról.
Ezért jó a Fradi megoldása a fiúk közötti szerepeltetéssel, amely ellensúlyozza az esetleg gyengébb lánymezőnyt, de nem ragadja ki az életkori sajátosság megkövetelte körülményekből. Javasolni kéne, hogy a versenykiírás fogadja el akár egy U 17-es lánycsapat fúk között indulását is a nevezéskor. Így a 15 évesek felnőttcsapatba játszatásakor már valóban nem lehetne szakmai érvekkel magyarázgatni, hanem kilógna a lóláb: a klub eredményessége, mint fő és egyetlen szempont.
Limonádé Joe   |2010-03-05 16:33:22
Kedves Andris! Igen, én is így gondolom, hogy ez a veszély jelenleg, hogy "a pillanatnyi érdekek - adott esetben a csapat
pillanatnyi érdeke - oltárán feláldozzuk a gyerek/játékos hosszabb távú
érdekét" Hozzászólásomat egyetértőleg írtam, van amikor adminisztratív szabályok kellenek, de ez magában pusztán nem elég.
Kedves ucr! Azt azért nem gondolom, hogy 15-17 évesen szombaton és vasárnap is meccselni kéne. Egy szerda-szombat ritmus az más. Azonfelül az sem mindegy, hogy milyen edzéseken vesz részt valaki. Az edzés arról szól, hogy 15-17 évesen a taktika megtanulásáról, technika pontosításáról a versenyzés megtanulásáról szól a dolog, vagy egy felnőttcsapat kaparásáról, foggal-körömmel küzdelméről minden pontért a csapat és az edző presztizse védelmében. A játékelemek tanulása helyett a foggal-körömmeli vadmalac-foci. Na, ez az amire semmi szüksége se a gyereknek, se általában a labdarúgásnak.
Egyébként, hogy kiről szól a hozzászólásom, nem érdekes, csak az, ha van ilyen, arra reagálnia kellene a létszám miatt nyilvánossághiányos női labdarúgásunknak. Ezért örülök ezen az oldalon felvetett témáknak, és várom a következőket!
elektrocowboy   |2010-03-05 16:33:41
Azt gondolom,hogy a heti 2 meccsel semmi baj sincs, ha tudatosan a hétközi munkában figyelembe veszik ezt az edzők. Ha kizsigerelésről van szó (vagy lenne) akkor az meglátszana a gyerekek teljesítményén. Én viszont azt látom, hogy a heti két meccset játszók jól fejlődnek, koruknak és korosztályuknak kiemelkedő labdarúgóivá válnak (fizikálisan,mentálisan) amit mi sem bizonyít jobban, hogy egyre többen válogatottak lesznek ( olyanok is TÖBBEN akik eddig e terhelés nélkül szóba se kerültek válogatott szinten! ) Egy edzőnek , személyre szabottan látnia kell kit mennyire lehet terhelni és kinek mikor és mennyit kell pihennie.
El kell választani a terhelést és a felnőtt csapatban való szereplést, mert tévútra vezethet, ha azt gondoljuk, a kettő ugyan az. Mert szerintem nem! Lehet, hogy ugyan akkora terhelés, nálunk Nb1 ben játszani, mint németországban az u17 ben vagy u19 ben. Jelenleg azt látom, hogy egy jobb u18 csapat, minden zokszó nélkül játszhatna az nb2 ben. Én úgy látom, nem jó megközelítés a felnőtt-U19-u17 stb korosztályok emlegetése, mert nálunk nincsenek ilyenek. 15 éven aluli és felüli játékos van. És van ahol egy 16 éves neki megfelelő terheléssel felnőtt csapatban játszik, és van ahol egy 28 éves játékos csak az u17 nek megfelelő terhelést kap. Azaz ....a számokat el lehet felejteni egészen addig, amíg helyükre nem kerülnek a dolgok. Ismerek több lányt akik külföldön up csapatokban , bajnokságokban játszottak és elmondásuk szerint, az mindenhol megterhelőbb volt, mint az itthoni nb1!
Még egy érvet tartogatok a végére. A DB által említett és felvázolt pozitív dolgok (fiubajnokságban tapasztaltak)szintén a nagyobb terhelés jótékony hatásáról szólnak! Úgy gondolom: Ma itthon egy megfelelő munkát végző 16 évesnek kevés az u17 ( 18 ) bajnokság! Ha nem játszana fel a felnőttbe is az vétek lenne a sportolóval szemben!

Nézzük meg az up válogatott eredményeinket és a meccseinket. Mindenhol kitűnt, hogy legjobban fizikálisan (futómennyiség,keménység,ütközések, stb..stb..) vagyunk lemaradva.
apróegér   |2010-03-05 08:42:22
Egyedi példák vagy kivételek lehetnek de a lépcsőfokokat nem szabad átugrani.Egy pályaiv kell hogy legyen a játékosoknak.De azt Önök is beláthatják hogy nem véletlen a korosztályos nemzetközi bajnokság./U17,U19,U20/ és csak utána a felnőtt.Nálunk 20 évesen lassan vége a pályafutásnak.Ezt hivják kiégetésnek.
denesandras   |2010-03-05 07:54:50
Talán voltak félreérthető mondataim - én nem, vagy én sem további adminisztratív szabályokat "követelek". A 15 éves szabállyal semmi gondom, valahol meg kell húzni a határt, még akkor is, ha ennek rövid távon vesztesei is vannak.
Azt vetem fel, érdemes-e, jó-e, hogy az esetleg még általános iskolás kislányok a mélyvízbe kerülnek?
Nem teszünk-e rosszat, ha a pillanatnyi érdekek - adott esetben a csapat pillanatnyi érdeke - oltárán feláldozzuk a gyerek/játékos hosszabb távú érdekét?
És persze, egyáltalán feláldozzuk-e, vagy teher alatt nő a pálma?
ucr  - milyen heti két meccs?   |2010-03-05 06:03:31
Kedves Limonádé Joe, én nem tartanám önmagában ördögtől valónak a heti 4-5 edzés melletti heti két bajnoki meccset. Persze minden attól függ, milyenek azok az edzések és milyenek azok a meccsek. Nem tudom konkrétan melyik csapat edzői állnak ezen a pellengéren így névtelenül , az edzések lehetnek akár nagyon megterhelők is (bár nem hiszem) - de azért sem a magyar U18, sem a női NB I meccsei nem olyan tempósak, hogy ne bírhatná ki őket kacagva bármelyik egészséges 15-17 éves sportoló leány.
Persze ez is relatív... napjaink tévé-előtt-csipszezős kultúrájában akár rettenetes kínzásnak is tűnhet a mondott mozgásmennyiség. Hanem ha valaki szeret focizni, akkor minden további nélkül felnőhet úgy, hogy ennyi nem jelent neki különösebb terhet.
Minden lelki manipuláció nélkül.
Ettől még persze lehet jogos a konkrét kritika (hiszen azt sem tudjuk, kit illet). Mindenesetre nekem van egy olyan jóslatom, miszerint ha egyszer valamelyik magyar női foci klubnál esetleg megkapják a fiatal sportolók a kellő terhelést, az a mezőnyben szükségképpen kirívónak fog számítani - és ezért óhatatlanul kelt kisebb-nagyobb felháborodást is. Az csak egy megérzés, hogy a fenti hozzászólás ebbe a képbe illeszthető.
Vajon azokban a sportágakban, ahol sikeresek vagyunk, mennyit edzenek a 15-17 éves lányok? Gyanítom, hogy sehol sincs ez még attól.
Limonádé Joe   |2010-03-05 20:32:05
Kedves Hozzászólók! A felvetés egy reális problémáról szól, amelynek megoldása egy létszám- és tőkehiányos női futballban egy adminisztratív szabálytól nem várható.

Még hozzátenném a kiscsapatokban látható azon problémát,hogy csapatuk sikere érdekében felnőtt 1. és 2. osztályban elindítják őket a kiégetés útján.

Így nem a 15-17 éves tehetségek felépítésén dolgoznak, hanem szívnak ki belőlük mindent, amit lehet. Nem átallanak csapatuk felszínen tartása és egy ifibajnokság megnyerése érdekében heti 4-5 edzés mellett 15-17 éves lányokkal hetente 2 bajnoki meccset végig játszatni.

Ez amellett, hogy teljesen beteg dolog, a szakmai minimum teljes hiányát bizonyítja, játékosok pályáját is tönkre teszi. Ezzel szemben kellene a szövetségnek fellépnie!
DBalázs   |2010-03-04 18:53:23
UCR és EELKTROCOWBOY hozzászólásához:

Néhány tapasztalatomat megosztanám veled a lányok, fiú bajnokságban történő szerepeltetésével kapcsolatban. Hátha más is okulhat a mi (FTC) tapasztalatainkból.

1. Kik játszanak? Jelenleg egy korosztályos csapatunk játszik a Budapest Bajnokság U13-as korcsoportjában (97-es fiúk). Ebben 4 95-ös, 12 96-os és 3 97-es születésű lányunk szerepel.

2. Miért indultunk el? Azért döntöttünk úgy, hogy itt (is) versenyeztetjük őket, mert egyrészt korosztályukból adódóan nekik már nagypályán kell játszaniuk fejlődésük érdekében, másrészt a jelenlegi U15-ös bajnoki rendszer nem ad elég fejlődési lehetőséget ezeknek a gyerekeknek. Azt már meg sem említem, hogy költségek tekintetében (utazás, bírók, nevezés) szinte jelentéktelen összegbe kerül a részvételünk.

3. Első megoldandó problémánk? A gyerekeket és szüleiket a bajnokság kezdetén előre felkészítettük, hogy itt bizony nem lehet minden meccset megnyerni (ez nálunk egyébként is hangsúlyozottan sokadrangú kérdés) , hiszen ellenfeleink sokkal gyorsabbak, erősebbek, ügyesebbek mint akikkel eddig a keresztpályán találkoztunk, és bizony előfordulhat, éppen csak annyi pontunk lesz a bajnokság végén, mint a katicának. A gyerekektől türelmet kértünk önmagukkal szemben, a szülőktől pedig türelmet vártunk el velük szemben.

4. Felkészülés? Hogy szokják a lányok a "kiképzést", a nyáron szinte kizárólag 97-es fiú csapatokkal, illetve U17-es lány csapatokkal játszottak felkészülési mérkőzéseket. Ezzel elértük, hogy az első bajnoki mérkőzésünkre már ismerős közegbe "csöppentünk".

5. Tapasztalatok 13 mérkőzés után? Pontosan azt kaptuk, amit vártunk: 13 nagypályás meccset (sokkal több pontunk lett, mint a katicának, úgyhogy jutott sikerélmény bőven a gyerekeknek) olyan ellenfelekkel, akikkel a lányoknak kiírt bajnokságokban nem találkozhattunk, a gyerekek óriásit léptek előre a nagypályán alkalmazandó játékelemek elsajátításában, rengeteget fejlődtek fizikálisan és a test-test elleni párharcokban, jóval többet és határozottabban kommunikálnak a pályán, gyorsabban gondolkodnak az egyes játékszituációk megoldásakor.

6. Hogyan fogadtak minket? Ezen a téren kellemesen csalódtunk. Talán három csapatot említhetnék (persze nem teszem), ahol játékosok, fogalmazzunk úgy "nem a legsportszerűbb módon" álltak hozzánk. Ezeknél a csapatoknál sem a gyerekek jelentették a legtöbb problémát, hanem az edző urak és szülők futballpályára nem illő unintelligens viselkedése. Hála istennek pozitív élményekből sokkal többet szereztünk.

6. Ajánlanám-e másoknak? Ha tehetik és elég játékossal rendelkeznek, akkor mindenképpen. Mi a nyártól a 93-94-es születésű játékosokból álló csapatunkat is nevezzük hasonló bajnokságba. Hogy ez a jelenlegi felnőtt női NB I-nél is erősebb 95-ös (20 csapattal), vagy a kicsit gyengébb 96-os (18 csapattal) fiú bajnokság lesz-e, azon még gondolkodunk.
F.Tamás   |2010-03-04 17:14:30
A legutóbbi megjegyzéssel vitakoznék, hiszen a felnőtt keretben edző játékos hiába 15 éves, ha nem az U 17-es kerettel edz , mégiscsak visszajátszó.Erre számos a példa,csapatokat,játékosokat érintettség miatt inkább nem is mondanék.De hogy nem tesz jót nekik az biztos, hogy 24 órán belül akár két meccset is játszanak.

Se pszichikailag, se egészségileg, se motiváltásg terén.

Ha nincs megfelelő "labdaéhség"

az meglátszik a teljesítményen.

Ami az U 17 kevés mérkőzésszámát jelenti,való igaz, hogy a bajnokság rövid és kevés a meccs,de ha valaki foglalkozna ezzel a kérdéssel, tornákkal,ez nagyon jól kiegészíthető lenne.Továbbra is az MLSZ-nél van a labda a jövőt illetően.
elektrocowboy   |2010-03-04 05:18:24
Én is azt gondolom, hogy túl fiatalon történik a felnőttbe vándorlás, de megértem, hogy az "emberhiány" miatt kényszerpályán mozog a sportág. Ami miatt mégis a feljátszás mellett tenném le a voksot az nem más mint az utánpótlás szinten nagyon kevés mérkőzésszám. Ha mondjuk u15-16-17 ben fiubajnokságban indulnak csapatok, akkor ez a probléma megoldódik..de csak nagyon jól összeválogatott csapat indulhat ott a komoly kudarcélmények elkerülése végett...mivel gondolom nem cél, hogy elmenjen a lányok kedve.

Még egy kapcsolódó téma: sokat hallom,hogy ez is "visszajátszik" az is. Szerintem azért egy 16 éves az nem "visszajátszik" u17 ( u18 ) ba a felnőttből....hanem fordítva. Az utánpótlás csapat mellett a felnőttben is játszik. nagy különbség!
F.Tamás   |2010-03-04 00:59:24
Ebben a kérdésben messzemenőleg egyetértenék Hobóval,felnőtt cspatba ne játsszon 15-16 éves játékos.Megint vissza a kályhához. Ha nincs elég játékos korosztályonként, márpedig nincs,az edző kénytelen a fiatalokkal feltölteni a keretet.Ha nem egy "összevásárlós" tipus, akkor a saját fiataljait építi be a csapatba.

Újpesten ez a lehetőség kinálkozik, ami egyfelől jó, mert nincsenek az ismert "sztárigazolásokból" adódó feszültségek,és mindannyian elnézőbbek és türelmesebbek vagyunk a saját nevelésű fiatalokkal, másfelől rossz, mert nem tudunk, és nem is tudhatunk versenyt futni a többszázer forintért érkező "menőkkel"

Az is igaz, hogy a fitalok felvitele a felnőtt keretbe, nagyon nehéz helyzetbe hozhatják az U 17 -es csapatot, hiszen legjobbjai a felnőttek között vannak.

A normális az lenne, ha egy játékos 17-18 éves korában kerülne a felnőttek közé. Megfelelő utánpótlás rutinnal,megfelelő tárgyi és elméleti tudással.De ez csak nagyon kevés helyen valósulhat meg, ha egyáltalán megvalósul.Még azok a csapatok is állandó "beszerzésben" vannak akik megfelelő létszámú fiatallal rendelkeznek.Lásd: a két fővárosi "élcsapatot".Minden idényben 2-3 jó képességű játékost igazolnak,kvázi elvéve a helyet a saját neveléseiktől, akik aztán elkedvetlenedve,abbahagyják, vagy szomorú szívvel más csapatokhoz igazolnak, ahol többnyire hozzászürkülnek az ottlevőkhöz.

Minden megoldás az MLSZ felől érkezhetne.

A korosztály kérdését csak akkor van értelme szabályozni, ha van elegendő játékos. Ameddig nincs, és nagyok az aránytalanságok,javulás nem lesz.Nagy az esélye annak, hogy a fiatal játékos idő előtt kiég, agyonsérül, és mire kora alapján igazán jó jétékos lehetne, már fizikailag, és lelkileg nincs a topon.

Én nem gondolom, hogy az eredmény másodlagos, aki ismer tudja, menyire nem vagyok a "lötyögés" a tétnélküliség híve,de nem minden áron.

A megoldás a tömegesítés lenne, de ez egyre nehezebben megy.A fiatalok egyre kevésbé vehetők rá a rendszeres testmozgásra, a fegyelemre, és a szülők is nehezebben viselik az élsporttal járó terheket.Támogatás nélkül magunkra hagyatva előrelépni nem tudunk.

Nekem kedvem lenne egy nagy toborzót tartani Újpesten, belevonva az összes iskolát, de ehhez sajnos ennél masszívabb feltételek kellenének.Jobb pályaviszonyok, pénz, eszközök stb.stb...

Na és focizni akaró 8-10 éves lányok tömege.

MLSZ támogatás, a klubok rábírása (kötelezése) a női foci felélesztésére, ezek az alapok.

Ameddig ez nincs, klubja válogatja, mennyire fontos számára a női foci. És amennyire fontos, úgy is áll a csapat a bajnokságban.
ucr  - ...és akkor hol fognak fejlődni?   |2010-03-03 21:17:02
Én szülőként a mérleg egyik serpenyőjében a testi érettség kérdését látom. Mi van a leütközésekkel? Sokszor látom a fiú utánpótlás meccseken, hogy a nagyobbat merítő, sok játékost nevelő egyesületek hajlamosak a termetesebb növendékeiket játszatni - ők nem feltétlenül ügyesebbek, mégis fel tudják borítani a pályát, miközben a korosztályi feltételeknek megfelelnek. A fociban nincsenek súlycsoportok, a korosztályba sorolás egy kicsit ezt is hivatott pótolni - nem feltétlen sikerrel. A korhatár helyett inkább valamiféle fiziológiai paraméterekhez kötött testi érettséget kellene megkövetelni, mint belépő feltételt.

A másik serpenyő viszont a fejlődés. Ha sok alatt törik is, mégiscsak "teher alatt nő a pálma". Ha tizennyolc évesen a befejezett karrier, a továbblépés lehetőségének hiánya fenyeget is, vajon tényleg az-e a legmegfelelőbb ennek kivédésére, ha megóvjuk a fiatalt a kihívásoktól?

Ne azért ne játsszon az utánpótlás korú játékos a felnőttek között, mert nem engedjük meg neki! A cél az, hogy legyen egy olyan színvonalú felnőtt bajnokság, ahová sajnos nem fér be, mert ahhoz még tanulnia, fejlődnie kell. Ha adminisztratív úton távol tartjuk azokat, akik egyébként tudásuk és kondícióik alapján nyugodtan játszhatnak felnőttekkel (sőt, esetenként akár ott is húzóerőt jelentenek), akkor még nehezebben lesz ilyen felnőtt bajnokságunk!

A fentieket persze mind zárójelbe teheti az az alternatíva, amivel a Fradi próbálkozik: utánpótlás lánycsapat szerepeltetése fiú bajnokságban. Ha ez beválik, akkor viszont meg kellene próbálkozni annak ösztönzésével, hogy mint jó gyakorlat ez váljék általánossá. Könnyen lehet, hogy sokkal jobb fejlődési lehetőséget nyújt, mint a női felnőtt. Addig azonban szerintem nincs szükség fékezésre - legalábbis az egészség szabta határokon belül.
Hozzászólást csak regisztrált felhasználó írhat a cikkhez.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

legfrissebb

kapcsolat

  Szerkesztőségi e-mail:   szerk@noifoci.com
  Technikai adminisztráció:   admin@noifoci.com
Hirdetés
Hirdetés